Split – Stare Miasto

Czas na kontynuację zwiedzania Splitu :-). Punktem wyjścia jest skwer z pomnikiem Grgura Ninskiego. Stąd skierowaliśmy się ponownie na starówkę.

>> Mapa Centrum Splitu

Idąc ulicą Bosanska dotarliśmy do Narodnego Trgu (w wolnym tłumaczeniu Plac Ludowy), zwanego także „Pjaca”, czyli po chorwacku plac. Stanowił on w średniowieczu centrum handlowe dla Splitu, zatem nie dziwi obecność XV-wiecznego ratusza (chrw. Gradska vijećnica), dziś będącego siedzibą Muzeum Etnograficznego. Po zachodniej stronie placu widać piękną kamienicę w stylu secesyjnym, zwaną Pałacem Nakic. Zbudowano ją w 1902 roku.

Do Narodniego Trgu można dojść z Pałacu Dioklecjana Żelazną Bramą. Nad nią wznosi się 24-godzinny zegar z rzymską numeracją. W tym miejscu można przeczytać relację z wejścia na jego wieżę i przy okazji zobaczyć zbliżenie na tarczę tego XV-wiecznego zegara :-) (EN).

Z „Pjaca” poszliśmy w kierunku południowym, dzięki czemu dotarliśmy do Placu Braci Radić (chrw. Trg braće Radić), sąsiadującego z Placem Owocowym (?) (chrw. Voćni trg). Śladu po targowiskach z owocami nie ma, ale są za to sklepy z biżuterią, odzieżą i pamiątkami. Na środku placu umieszczona jest figura Marko Marulićia, XV-wiecznego poety, który pisał w języku chorwackim. Tuż za pomnikiem wznosi się wieża zamku Wenecjan, powstałego w 1435 roku.

Wyszliśmy z Placu Owocowego na Rivę. Południowe słońce było niesprzyjające spacerom na bardziej otwartej przestrzeni, zatem szybko skierowaliśmy się w jedną z bocznych uliczek.

sveti Frane split

Kościół św. Franciszka (chrw. sveti Frane)

Splitska banka

Budynek Splitska banka (?)

W końcu trafiliśmy na opustoszały Plac Republiki. Z obu stron jest on otoczony arkadami, a całość zwana jest przez miejscowych „Prokurative”. Założenie zbudowano w XIX wieku, inspirowane dokonaniami włoskimi. Nieco więcej informacji na jego temat można znaleźć tutaj (EN).

Trg Republike Prokurative Split

Plac Republiki (chrw. Trg Republike), zwany także „Prokurative”

prokurative split

Pod Arkadami ;-)

Po rozejrzeniu się po placu stwierdziliśmy, że nadszedł czas na drugie śniadanie. Zaszliśmy do jednej z pobliskich pizzerii, w której można było kupić gotowe kawałki pizzy. Ich cena mieści się zwykle w przedziale 8-10 kun. Z mojej krótkiej obserwacji wynika, że czasem pizzerie są nastawione tylko na sprzedaż kawałków, a nie całych placków.

Po spożytym posiłku skierowaliśmy się ku centrum ulicą Marmontovą. To szeroki deptak, przy którym mieści się m.in. galeria handlowa. W jej pobliżu położona jest dwuczęściowa fontanna – na skrzyżowaniu ulic stoi lejek, do którego trafia woda z zaciśniętej pięści, umieszczonej na ścianie muru tuż obok. Ktoś niezorientowany może wejść w strumień ;-).

Kontynuując spacer dotarliśmy na plac Gaje Burata, przy którym znajduje się olśniewający budynek teatru w Splicie. Detale architektoniczne elewacji są przepiękne! Szkoda tylko, że mieliśmy wtedy niewiele czasu i nie mogliśmy się im dokładnie przyjrzeć.

Budynek teatru został zbudowany pod koniec XIX wieku i mógł pomieścić w tamtym czasie tysiąc osób (Split miał wtedy ok. 16 tys. mieszkańców). Uważany jest za jeden z najstarszych teatrów w Dalmacji. Obecnie odbywa się w nim blisko 300 wydarzeń kulturalnych rocznie.

Split teatr Croatian National Theatre Hrvatsko narodno kazalište u Splitu hnk

Chorwacki Teatr Narodowy w Splicie

Zbliżenie na rzeźby zdobiące elewację teatru

Okolice placu Gaje Burata były dla nas ostatnią atrakcją w Splicie. Czas nas gonił, więc mogliśmy tylko przyjrzeć się na szybko kolejnej świątyni i wracać na wybrzeże.
Poniższe zdjęcie pokazuje tylko budynki sąsiadujące z kościołem. Sam przód świątyni Matki Boskiej od Zdrowia wygląda tak. Kościół wybudowano w stylu modernistycznym w latach 30. ubiegłego wieku w miejscu barokowej świątyni.

Gospe od Zdravlja Split

Widok na budynki sąsiadujące z kościołem Matki Boskiej od Zdrowia w Splicie (chrw. Gospe od Zdravlja)

Nasz pośpiech wynikał z tego, że planowaliśmy jeszcze dzisiaj wybrać się do Trogiru, położonego ok. 25 km od Splitu. Oczekując na autokar, pozwoliłam sobie zajrzeć na stację kolejową. Na peronach nikogo nie było, a wewnątrz dworca była garstka ludzi.

Split rail station

Stacja kolejowa w Splicie. Cicho wszędzie, głucho wszędzie…

Autokar wreszcie się pojawił i zajęliśmy swoje miejsca. Komu w drogę, temu czas!